Наш дошкільний заклад
Новини
Спільнота допитливих

 

ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ З ДІТЬМИ В ПРИРОДІ
 
Дослід № 1
Тема: „Перетворення льоду на воду "
Мета: заохотити дітей до пізнання нового, незнаного. Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про властивості льоду (при нагріванні лід перетворюється на воду). Розвивати спостережливість, допитливість, уважність. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: лід, мисочки.
Хід досліду: Вихователь проводить бесіду з дітьми про воду та її стани: рідкий, твердий, газоподібний.
Візьмемо формочку з льодом, дістанемо з неї лід. Дати дітям потримати в долонях льодинки. Який він на дотик? - холодний, слизький. Запитати у дітей, що утворилось на долоньках після того як потримали лід? Чому утворилась вода? Зібрати лід у мисочку і показати, що коли лід тане утворюється вода.
Висновок: від тепла лід тане, утворюється вода.
Дослід № 2.
Тема: „Лід - та його форма "
Мета: створити умови для проведення досліду. Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Поглибити знання дітей про деякі властивості води: при замерзанні вона перетворюється на лід. Пояснити дітям: форма посуду визначає форму льоду. Закріпити знання дітей про неживу природу. Виховувати бажання займатися дослідницькою діяльністю, культуру поведінки.
Матеріал: формочки посуду різні за розміром,вода.
Хід досліду: Дослід проводиться в 2 етапи. Нагадати дітям, що вода - це рідина, а при замерзанні перетворюється на лід. Візьмемо дві посуди і наллємо туди воду( посуд різний за формою), при переливанні закріплюємо, що вода ллється (вихователь заносить формочки з водою в холодильник). Після прогулянки розглядають формочки з льодом. Вода при замерзанні перетворилася на лід. Форму опустимо у гарячу воду. Перевернемо форму і одержимо лід такої форми як посуд.
Висновок: Форма посуду визначає форму льоду.
Дослід № 3
Тема: «Лід. Утворення різнокольорових крижинок».
Мета: вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Продовжувати ознайомлювати дітей з властивостями води: під впливом низьких температур вона перетворюється на лід, колір води визначає колір льоду. Закріпити знання дітей про неживу природу. Вправляти у практичному та розумовому експериментуванні. Виховувати бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: Посуд, фарби, вода, трубочки, дитячі молоточки.
Хід досліду: Проводиться в 2 етапи: на занятті та після прогулянки. Візьмемо дві посуди і наллємо туди води (дати можливість попереливати воду із однієї склянки в іншу - це рідина), додамо в один посуд червоної фарби, в інший зеленої, розмішаємо. Розіллємо у формочки, поставимо замерзати. Для чого ми це робимо?
2 етап: Вода при замерзанні перетворилася на лід. У формочках утворився різнокольоровий лід. Чому? Подрібнимо лід і у нас вийшли різнокольорові крижинки.
Висновок: Колір льоду залежить від кольору води, лід розбивається.
Дослід № 4
Тема: „ Лід - твердий і слизький "
Мета: вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Продовжувати ознайомлювати дітей з властивостями води: це рідина, але під впливом низьких температур вона перетворюється на лід, він холодний, слизький. Розвивати допитливість,самостійність, самовладання. Виховувати бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: формочки з льодом, тарілочки, серветки.
Хід досліду: Вранці: запропонувати дітям поковзати льодяними доріжками. Розповісти, що вода від морозу замерзає і утворюється лід. У групі дітям роздати кубики льоду, які були заморожені звечора у формочках. Вихователь занурює формочки з льодом у гарячу воду і висипає лід на тарілочки. Чому лід легко вийнявся з формочки? Діти беруть лід і визначають, що лід холодний, твердий. Від теплих рук він стає слизький, починає танути і перетворюється на воду. Чому тане лід в руках?
Висновок :Лід - це твердий стан води. Лід - холодний, твердий, слизький.
Дослід № 5
Тема: „ Ґрунт і повітря. "
Мета: вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Ознайомити дітей з властивостями ґрунту: у ґрунті є повітря, ним дихають корені рослин. Розвивати спостережливість, уважність, самостійність, розсудливість. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльність, культуру екологічної поведінки.
Матеріал: Стаканчик з водою, грудочка землі.
Хід досліду: Бесіда про неживу природу, розгляд ілюстрацій. Вихователь пропонує взяти грудочку землі. Яка земля? (суха, темна, розсипається). Як ви думаєте, чи є в землі повітря? Треба довести: Візьмемо стаканчик з водою і покладемо в нього грудочку землі. Що з'явилося? Почали підніматися бульбашки. Чому? Пояснити, що рослини ростуть у землі і їм для росту і життя потрібне повітря. 
Висновок: у ґрунті є повітря. Повітря необхідне для коренів рослин.
Дослід № 6
Тема: „Сніг брудний "
Мета : заохотити дітей до проведення досліду за допомогою якого довести , що сніг хоч і білий, але він брудний, що його їсти не можна, це небезпечно для здоров'я. Розвивати допитливість,спостережливість, бажання дізнатися про щось нове. Виховувати здоровий спосіб життя.
Матеріал: сніг білий, сніг змішаний з землею, 2 відерця, марля.
Хід досліду: На ранковій прогулянці: взяти відерце та насипати в нього сніг змішаний 
з землею, зверху притрусити білим снігом. Дітям пропонується побігати по снігу, взяти його в руки та визначити, що сніг білий, холодний, ліпиться (або розсипається) Чому? Занести відерце в групу і поставити його в куточок природи, щоб сніг почав розтавати. Коли сніг розтане показати відерце з потаєним снігом дітям, визначити, що на дні і на стінках відерця залишився бруд. Як ви думаєте, чому? Запропонувати подивитися,який бруд залишається на марлі після проціджування води. 
Висновок - сніг хоч і білий, але він брудний. А коли їсти сніг, весь цей бруд потрапляє в наш організм і ми хворіємо. Ще не можна їсти сніг тому що він холодний - можна застудитися.
Дослід № 7
Тема: «Залежність між кількістю сонячного тепла й висотою стояння.
Мета: заохочувати дітей до пізнання нового, незнаного. Навчити за допомогою досліду визначати залежність висоти стояння сонця та кількості його тепла; розвивати наочно-образне мислення, увагу,виховувати бажання пізнавати неживу природу. Вправляти у подоланні труднощів.
Матеріал: ліхтарики.
Хід досліду: Попередньо, на прогулянках, вихователь пропонує спостерігати за сонцем в різні частини дня та визначити, що сонце може знаходитися низько або високо над землею. Яка частина дня найтепліша? Чому? Коли сонце вранці, ввечері низько - промінці сонця не тепло гріють землю, а коли вдень високо, прямо над головою - відчувається тепло більше, тому що прямі промені дають більше тепла ніж косі. В групі: перевіримо на досліді ці знання. По 2-3 дітей заводимо в затемнене приміщення(для миття посуду).Вихователь вмикає ліхтарик. Спрямувати світло ліхтарика на руку дитини під кутом, потримати 20-30 сек. Потім спрямувати світло вертикально до руки. Коли було тепло найвідчутніше? (коли світло було спрямоване вертикально). 
Висновок: сонце гріє найбільше тоді, коли знаходиться високо над землею. Це буває вдень. Важливо покривати голову кепкою, панамкою.
Дослід № 8
Тема : Рух сонця по небу. 
Мета: за допомогою досліду підвести до розуміння, що сонце рухається по небу; показати рух сонця по небу; розвивати наочно-образне мислення;закріпити знання про неживу природу. Виховувати інтерес до пізнання неживої природи та базові якості особистості: самостійність, спостережливість, розсудливість.
Матеріал: крейда, дерево.
Хід досліду: (діти знаходяться на вулиці). Сонце зігріває усю землю. Своїми промінцями торкається дерев, будинків. Від дерев, будинків утворюється тінь на землі. Чи рухається сонце по небу? Перевіримо на досліді. Обведемо тінь від дерева на асфальті крейдою. Через деякий час перевіримо: чи залишилась тінь від дерева на тому ж місці, чи щось змінилося? Знову обвести тінь дерева. Через деякий час діти розглядають тінь від дерева. На асфальті, де обведено тінь уже світило сонце, тіні від дерева не було. Чому тінь переміщується?
Якщо б сонце не рухалось по небу, то тінь залишилась би на асфальті.
Висновок: сонце рухається по небу, воно рухається навколо землі. 
Дослід № 9
Тема: «Вітер в житті людини».
Мета: заохочувати дітей до пізнання нового. За допомогою досліду підвести до розуміння, що вітер - це рух повітря. В людини є повітря. Розвивати наочно-образне мислення, мовлення; виховувати інтерес до пізнання неживої природи. Створювати умови для формування інтересів дітей.
Матеріал: пір'ячко на кожну дитину, вентилятор.
Хід досліду: Вітер - нежива природа. Вітер - це рух повітря. Коли повітря рухається ми бачимо, як гойдаються дерева, перелітають папірці, листя. Перевіримо на досліді. Вихователь включає вентилятор, направляє його на стіл.
Що сталося? Чому розлетілися папірці? Ми вже знаємо, що в людині є повітря. Дітям роздаються пір'ячка. Діти кладуть пір'ячко на свої долоньки. Пір'ячко не рухається. Що зробити щоб пір'ячко рухалось? (дмухати на пір'ячко). Діти дмухають, спостерігають як пір`я летить, приземляється, знову летить. Ми утворили вітер. Що допомогло утворити вітер?
Висновок: вітер - це рух повітря. Людина може утворити вітер за допомогою повітря. 
Дослід № 10
Тема : «Тверді предмети та рідини.»
Мета: вчити дітей за допомогою дослідів підводити до розуміння, що існують тверді предмети та рідини; розширити знання про відмінності твердих предметів та рідких речовин. Розвивати наочно-образне мислення, уважність, чуттєво-практичний досвід дітей. Виховувати бажання займатись дослідами.
Матеріал: парафінові свічки, камінці, кусочки дерева,кусочки заліза. стаканчики з водою.
Хід досліду: існують тверді предмети: камінці, парафін, дерево, пластмас. Які ви знаєте, назвіть. Вони не ллються. А рідина ллється? Перевіримо. Діти переливають із склянки в склянку воду. Чи можна перелити тверді предмети?Які вони на дотик? Деякі із них тонуть у воді. Перевіримо на досліді. 
Опустимо в стаканчик камінець. Він потонув, тому що тяжкий. Чи змінився камінець у воді? Опустимо свічу. Вона залишилась на поверхні води: свічка тверда, але не тяжка, не розтанула, не розсипалась. Далі покладемо у воду дерево. Що сталося? Чому? Покладіть залізо. Що сталося? Чому?
Висновки: тверді предмети різні на дотик: холодні, шершаві, гладенькі,випуклі, колючі. Деякі із них тонуть у воді, деякі - ні. Які саме? Рідину можна переливати. Рідина випаровується.
Дослід № 11
Тема: «Густі та негусті речовини.» 
Мета : збагачувати уявлення дітей про природу. Вчити дітей за допомогою досліду підвести до розуміння, що існують негусті та густі речовини; ознайомити з властивостями рідких речовин. Розвивати спостережливість, допитливість. Виховувати інтерес до дослідів.
Матеріал: тарілки, мед, стаканчики( з водою та порожній), ложечки.
Хід досліду: рідина - стан води. Що може робити вода? Рідина буває густа та негуста. Негуста - вода, молоко. Густа - сметана, кисіль, мед.
Негуста може литися, випаровуватися. Діти переливають воду з одного стаканчика в другий. 
Густа рідина погана на текучість. Діти ложками пробують перелити мед в тарілочку. Мед в ложці залишився. Чи можна мед зробити менш густим? Як?( нагріти банку з медом).
Висновки: негуста рідина ллється, випаровується; густа рідина погана на текучість.
Дослід № 12
Тема: «Світло навкруги нас.»
Мета: розширити знання дітей про властивості світла, його роль в житті рослин та людей; розвивати наочно-образне мислення, мовлення; виховувати інтерес займатись дослідами. Вправляти у подоланні труднощів.
Матеріал: 2 коробки з ґрунтом, зерна вівса.
Хід досліду: світло - нежива природа. Воно тепле, яскраве. Воно необхідно для людей та рослин. Візьмемо 2 коробки з ґрунтом, в яких посіяли овес. Одну коробку поставимо на підвіконня, де пригріває сонце, другу поставимо в темне місце. Перевіримо, в якій коробці овес швидше виросте. 
Через декілька днів перевіряємо коробки з вівсом. В коробці, яка була поставлена на підвіконня, овес проріс швидко, мав гарне зелене листя. В другій коробці, яка стояла в темному місті, овес тільки «проклюнувся», листочки жовтенькі, тонкі. 
Висновки: світло необхідно для росту рослин.
Дослід № 13
Тема: «Повітря та його роль для всього живого.»
Мета: збагачувати уявлення дітей про природу. Розширювати знання про властивості повітря, розвивати наочно-образне мислення, мовлення, пам'ять. Створювати умови для довільності поведінки дітей. Виховувати бажання досліджувати, експериментувати. 
Матеріал: стаканчики з водою, трубочки, кімнатна рослина, клейкий папір.
Хід досліду: повітря - нежива природа. Воно прозоре, є скрізь навколо нас. Воно є однією з умов життя людини, рослин. Перевіримо на дослідах. 
Запропонувати дітям закрити ніс на декілька хвилин. Люди не можуть жити без повітря. Візьмемо кімнатну рослину. Один з листочків закриймо клейким папером. Спостерігаємо за листочком через декілька днів. Листочок став хворіти. Рослинам необхідно повітря. Повітря існує в самій людині. Візьмемо стаканчик з водою, трубочку поставимо в воду. Випускаємо повітря в трубочку. З являються бульбашки. Чому?
Висновки: без повітря не можуть існувати люди, рослини.
Дослід № 14
Тема: «Лід твердий і слизький»
Мета: вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Продовжувати ознайомлювати дітей з властивостями води: під впливом низьких температур вона перетворюється на лід, він холодний, слизький. Закріпити знання дітей про неживу природу. Розвивати допитливість. Виховувати бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: лід,бурульки.
Хід досліду: Те, що лід слизький педагог доводить пропонуючи дітям поковзатися льодяними доріжками. Твердість перевіряємо обстежуючи льодяну бурульку або льодяну кульку на дотик - ударяючи по них яким-небудь предметом. Бурулька розбивається на дрібні кристалики, падаючи з висоти, занурюючись у сніг.
Висновки: лід твердий і слизький. Від удару розбивається на дрібні шматки.
Увага! Збивати бурульки тільки із низьких предметів, які нижче зросту дітей. Дітей підводити по двоє.
Дослід № 15
Тема: «Лід швидше розтане в гарячій воді, потім на тарілці і в останню чергу - в холодній воді. Лід тане, якщо його посипати сіллю.»
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про властивості льоду (при нагріванні лід перетворюється на воду та за допомогою солі тане). Розвивати спостережливість, допитливість, уважність. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю. Вправляти в умінні розмірковувати, висловлювати власні судження.
Хід досліду: Спостерігайте: що буде відбуватися, якщо один кубик льоду покласти в холодну воду, другий - в гарячу воду, а третій - на тарілку. Відмітьте за годинником, за який час розтали кубики льоду.
Візьміть кубик льоду, покладіть його на тарілку. Спробуйте посипати кубик льоду сіллю. Що відбувається з сіллю? Сіль змішується з льодом. Солоний лід тане швидше, бо температура його нижча, ніж у несолоного льоду.
Висновки: лід тане від гарячої води та від солі. Сіллю взимку посипають дороги. Чому?
Дослід № 16
Тема: «Лід та його форма».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Поглибити знання дітей про деякі властивості води: при замерзанні вона перетворюється на лід. Пояснити дітям, форма посуду визначає форму льоду. Закріпити знання дітей про неживу природу. Створювати умови для проявлення самостійності дошкільників. Виховувати бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: формочки,фарба вода.
Хід досліду: Форма льоду визначається формою посудини. Пропонувати підфарбувати воду в різний колір, розлити в різноманітні формочки і винести на мороз або в морозильну камеру. Коли вода перетвориться на лід, фігурки обережно вийняти з формочок. Лід став такої форми,яку мала певна формочка. Діти роблять висновки.
Висновки: лід приймає форму посуду, в який наливають воду.
Дослід № 17
Тема: «Перетворення снігу на воду».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Вчити дітей спостерігати за перетворенням снігу на воду. Розширити знання дітей про властивості снігу, під час нагрівання сніг тане. Закріпити знання дітей про неживу природу. Розвивати спостережливість, розсудливість. Виховувати бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: банка зі снігом.
Хід досліду: набираємо сніг в банку,занесемо в приміщення,розглядаємо його (білий, пухнастий, беремо в долоньки - тане, перетворюється на воду). Через 1 годину у банці половина води, половина снігу, а ще через годину сніг зовсім розтанув, у банці суцільна вода.
Висновки: сніг тане у теплі, з'являється вода.
Дослід № 18
Тема: «Спостереження за формою сніжинок».
Мета: дати дітям знання про сніжинки, як вони утворюються,як тануть, про різноманітну форму. Закріпити вміння спостерігати за формою сніжинок, вдосконалювати знання про те,що сніжинки тануть. Виховувати базові якості особистості: уважність, спостережливість, допитливість.
Матеріал: паперові сніжинки ( сніжинки під час снігопаду).
Хід досліду: запропонувати дітям роздивитися паперову сніжинку,пояснити,що форма сніжинки утворюються із краплин водички створених паром,потім вони замерзають і з'являється гарне маленьке мереживо. 
На вулиці підставити рука під падаючі сніжинки. Роздивіться якої різної форми сніжинки. Чи є однакові сніжинки?
Висновки: сніжинки різні.
Дослід № 19
Тема: «Чому під снігом тепло?»
Мета: продовжувати знайомити дітей з властивостями снігу (зберігає тепло). Закріпити уміння дітей робити експерименти,спостерігати. Розвивати увагу,логічне мислення. Сприяти формуванню наукової картини світу. Виховувати базові якості особистості: самостійність, відповідальність, спостережливість.
Матеріал: природний сніг під кущем,травичка під снігом, лопатки.
Хід досліду: на вулиці запропонувати дітям розгорнути лопатками сніг. Під кущиком роздивитися травичку,з'ясувати якого вона кольору(зеленого),
Зрівняти із землею та снігом.
Чому травичка зелена під снігом? Чому не замерла?
Висновки: сніг прикриває траву, зберігає її від холоду.
Дослід № 20
Тема: Вода (ллється, капає, розливається)
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про властивості води (ллється, капає, розливається). Закріпити вміння користуватися водою для пиття: не забруднювати, не розливати, закривати кран. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал:різні ємкості для води,вода.
Хід досліду: Продемонструвати властивість води: розливається в різних напрямках, утворює плями різної форми і розміру. Вода ллється єдиною цівкою з посудини носиком (чайник, глечик, поливальниця) і кількома цівками, з посуду, що має овальний або круглий отвір. Чому?
Висновки: вода - рідина, вона ллється, розливається.
Дослід № 21
Тема: «Вода чиста, брудна, кольорова».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про властивості води (чиста, брудна, кольорова). Закріпити знання дітей про воду, що вона є однією з умов життя людини. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля.
Матеріал: склянки, марганцевокислий калій, фарба.
Хід досліду:У дві прозорі склянки налити воду з водопровідного крана та дощову. Пропонувати порівняти її. У склянку з водою покласти кілька кришталиків марганцевокислого калію. Якого кольору стала вода? Аналогічно проробити дослід, добавляючи інші барвники (два-три). 
Діти роблять висновок, що колір води залежить від барвника. Дощова вода брудна. Водопровідна вода чистіша, але сирою пити не можна.
Дослід № 22
Тема: «Смак води».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про властивості води ( без смаку). Закріпити знання дітей про воду, що вона є однією з умов життя людини. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: склянки води на кожну дитину,цукор,сіль,сік лимону.
Хід досліду: Запропонувати дітям скуштувати воду на смак. Вона без смаку. Добавити ложечку цукру. В інший посуд ложку солі. Що сталося? З цукром? З сіллю? Якою стала вода? Вижати сік з лимона. Яка вода на смак? Від чого залежить смак води?
Висновки: Смак води залежить від розчинених в ній речовин.
Дослід № 23
Тема: «Вода холодна, тепла».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про якості води (холодна , тепла, гаряча). Закріпити знання дітей про воду, що вона є однією з умов життя людини. Сприяти розширенню особистого досвіду дітей. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, до економії води, бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал:склянки з водою(холодною та теплою на кожну дитину).
Хід досліду: Запропонувати вихованцям скуштувати воду на смак, доторкнутися до посудини з трохи нагрітою водою кімнатної температури і принесеної з холоду. Від чого залежить температура води? Розповісти про необхідність всього живого у воді, про бережне використання води.
Висновки: Температура води залежить від температури навколишнього середовища. Вода - це природне багатство, її треба витрачати економно.
Дослід № 24
Тема: «Форма води».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про властивості води. Закріпити знання дітей про воду, що вона є однією з умов життя людини. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю. Вправляти у подоланні труднощів. 
Матеріал: гумова рукавичка,повітряна кулька,стаканчик,бокал тощо.
Хід досліду: Взяти гумову рукавичку, обережно наповнити її водою з глечика. Спостерігати, що вода набула форми рукавички. Зробити такий же дослід з іншими ємностями (бокал, колба, целофановий мішечок, надувна кулька, різні склянки).
Зробити висновок: вода змінює форму залежно від ємкості в який вона знаходиться.
Дослід № 25
Тема: «Рослини п'ють холодну чи кип'ячену воду».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Формувати в дітей уявлення про залежність стану рослин від якості води. Розвивати спостережливість, уважність, пам'ять. Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю. 
Матеріал: два однакові живці будь-якої кімнатної рослини,2 склянки(1- з відстояною водою, взятою із водопровідного крану,а 2 - З кип'яченою водою).
Хід досліду: Візьміть два однакові живці будь-якої кімнатної рослини з швидкою вегетацією і помістіть їх у дві склянки. 
1. З відстояною водою, взятою із водопровідного крану.
2. З кип'яченою водою.
Через кілька днів розгляньте обидва живці. Рослина з першої склянки вже має маленький корінець і готова до висадки у ґрунт, а в другої не помітно ніяких змін (негайно за допомогою дітей треба вжити заходів для порятунку рослини). 
Висновки: рослини потребують води, яку взято з водопровідного крану, що відстоялася протягом деякого часу. В ній є необхідні речовини для росту і розвитку рослин; кип'ячена вода непоживна через те, що під час нагрівання й кип'ятіння корисні речовини в ній загинули.
Дослід № 26
Тема: «Втрата води під час дихання».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Систематизувати знання дітей, що вода потрібна живим істотам і входить до складу всіх живих організмів; що в процесі дихання людина втрачає зі свого організму воду. Розвивати спостережливість, уважність, зацікавленість. Виховувати бажання займатися дослідницькою діяльністю. 
Матеріал: маленькі люстерка.
Хід досліду: Подихайте на холодне скло. Воно вкриється крапельками води, запотіє. Звідки взялася вода? Це ми ЇЇ виділяємо під час видиху. За добу людина втрачає приблизно десять склянок води. Отже, стільки ж її треба випити або спожити з їжею.
Висновки: людина щодня повинна пити воду. Воду потрібно пити очищену або кип'ячену.
Дослід № 27
Тема: «Повітря є скрізь».
Мета: заохотити дітей до участі у досліді. Вчити за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Закріпити знання дітей про те, що повітря прозоре, є скрізь навколо нас. Розвивати спостережливість. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: банка, поліетиленовий пакет.
Хід досліду: Продемонструвати порожню відкриту банку, поліетиленовий пакет. Запитати, що в них є. Запропонувати кожній дитині згорнути щільно складений поліетиленовий мішечок з боку отвору в трубочку рухати від себе. Що сталося?
(Повітря, яке було в мішечку, ми поступово зібрали до купи, про що свідчить повітряна «подушечка», що утворилася в результаті наших дій).
Банку опустити дном у відро з водою. Чому вода не набирається у банку?
Діти роблять висновок, що повітря прозоре, воно є в банці, в пакеті, в інших предметах, які стоять на столах, воно нас оточує.
Дослід № 28
Тема: «Повітря в середині нас».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про властивості повітря. Закріпити знання дітей про повітря, що воно є однією з умов життя людини. Виховувати бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал:склянки з водою та соломинки(на кожну дитину).
Хід досліду: Запропонуйте малятам подути в соломинку або тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у склянку з водою. З'явилися бульбашки. Що це? Повітря. Звідки взялося? З наших легенів, ми вдихнули його.
Висновки: повітря є всередині нас.

 

Дослід № 29

 

Тема: «Де ще є повітря?».
Мета: довести дітям за допомогою дослідів,що повітря є навколо нас,в людині. Закріпити вже набуті знання про властивості повітря Розвивати наочно - образне мислення,увагу. Виховувати бажання до пізнання неживої природи.
Матеріал: камінці, цеглинки, пісок, шматочки поролону, глина.
Хід досліду: У банку з водою по черзі вкиньте цеглинку, жменьку піску, поролону, глину. В другу баночку - грудочку землі. Спостерігайте появу бульбашок навколо предметів. Що це? (Повітря). Звідки з'явились бульбашки, що містять повітря? Воно містилося всередині вкинутих у воду речовин. Отже, повітря не видно, бо воно прозоре, але воно є в речовинах.
Висновки: повітря є в предметах, які нас оточують.
Дослід № 30
Тема: «Ґрунт і повітря».
Мета: викликати бажання у дітей займатися дослідницькою діяльністю. Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Ознайомити дітей з властивостями ґрунту: у ґрунті є повітря, ним дихають корені рослин. Розвивати спостережливість, уважність. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю.
Матеріал: склянки з водою,грудочки землі
Хід досліду: Грудочку твердої землі вкиньте в склянку з водою. Спостерігайте появу бульбашок. Звідки вони взялися? (Із землі). Рослини, коріння рослин, як і всі живі істоти, дихають повітрям. Воно необхідно їм для росту і розвитку. Якщо ґрунт твердий, повітря в ньому мало і кореням майже нічим дихати. Треба рятувати рослину від загибелі: розпушити землю, тобто зробити «сухий полив».
Висновки: повітря є у грунті, воно необхідне корінню рослин.
Дослід № 31
Тема: «Повітря у повсякденному житті».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Розширити знання дітей про властивості повітря(прозоре,не має запаху). Закріпити знання дітей про повітря, що воно є однією з умов життя людини. Виховувати дбайливе ставлення до довкілля та здоров'я.
Матеріал: транспорт на вулиці.
Хід досліду: діти знаходяться в парку, недалеко від проїжджої частини дороги. Вихователь розповідає, що людину оточує нежива природа. До неї відноситься сонце,ґрунт,вода,повітря. Повітря заповнює усю навколо. Воно чисте,прозоре,не має запаху. Перевіримо на досліді. Діти вдихають глибоко повітря через носик.
- Який ви відчули запах?
- Що вдихнули?
- Але іноді повітря буває брудне.
Пропонує спостерігати як газує машина, відводить дітей від дороги. Розповідає, що машина виділяє дим, який неприємний на запах та шкідливий для здоров'я.
Висновки: Слід дихати чистим повітрям. Чисте повітря біля моря, лісу, в парку.
Дослід № 32
Тема: «Випаровування рідини».
Мета: заохотити дітей до довготривалого досліду. Викликати бажання спостерігати та взнавати щось нове, цікаве про воду, про те, що вона випаровується в різних місцях по різному. Розвивати мислення, цікавість, мову.
Матеріал: посуд із водою та водяними розчинами.
Хід досліду: розмістити посуд із рідинами в різних частинах кімнати(на сонці,біля акваріуму, в затінку). На посудині зробити маркером відмітки кількості води. Запропонуйте дітям спостерігати протягом дня та визначити чи випаровується рідина без нагрівання. Ввечері проводиться порівняння склянок:
- Чи будуть рідини випаровуватися,якщо їх не нагрівати?
- Які рідини випаровуються швидше? Чому?
- Коли рідини випаровуються швидше? Які для цього потрібні умови?
Після закінчення досліду запропонуйте дітям відтворити у рухах уявну ситуацію «Маленькі паринки злітають до хмаринки».
Висновки: вода випаровується з різною швидкістю.
Дослід № 33
Тема: «Перетворення води на пару».
Мета: створити умови для проведення досліду та заохотити дітей до участі в ньому. Дати дітям знання про те, що вода від нагрівання випаровується. Пар - це газ. Розвивати пізнавальне мислення, увагу. Виховувати позитивне ставлення до природи.
Матеріал: лід у склянці, спиртівка.
Хід досліду: Продемонструйте плавлення льоду, а потім
перетворення води на пару.
Запитання:
- Що відбувається з льодом під час нагрівання? Чому?
- Що відбувається з водою під час нагрівання?
- Куди зникла вода зі склянки?
- Якого кольору пара?
- Коли ми можемо бачити пару?
- У яких станах може бути вода?
Підведіть дітей до висновку: пара - це дрібні краплинки води. Пара - це газ.
Вода перетворюється на пару під час кипіння (це явище дитина досить часто може спостерігати на кухні) або під впливом сонячного тепла. Отже, вода може бути твердою, рідкою та газоподібною. Властивості води у різних станах різні.
Можна закріпити отриману інформацію у рухливій грі типу «Море хвилюється - раз». Вихователь називає стани води: рідка, лід. сніжинка, пара, а діти відтворюють його слова у рухах, надаючи їм то плавності, то міцності.
Дослід № 34
Тема: «Газоподібні речовини».
Мета: збагатити уявлення дітей про властивості води. Уточнити, що вода- це рідина, вона може бути тверда та газоподібна. Підтримувати бажання досліджувати. Виховувати базові якості: розсудливість, спостережливість.
Матеріал: пробірка, спиртівка, непрозорі пляшечки з водою, соком, парфумами.
Хід досліду: Повторіть дослід із випаровуванням води.
Запитання:
- Якого кольору пара?
- Які якості має пара?
- Коли ми бачимо пару? Коли і де ми можемо спостерігати пару в природі?
- На що схожа пара?
- Чи всі рідини випаровуються, коли їх нагріти?
- Чи будуть рідини випаровуватися, якщо їх не нагрівати? Запропонуйте дитині визначити (за запахом), що за рідина поміщена у пляшечки. Поясніть, що коли рідина випаровується, вона переходить у газоподібний стан. Ми можемо не бачити речовину, Але відчувати її запах. Після закінчення досліду запропонуйте дітям порухатись під музику легко, як паринки: побігати, пострибати, але дуже тихо, нечутно.
Дослід № 35
Тема: «Рослини очищають повітря».
Мета: Вчити дітей за допомогою спостережень та дослідів підводити до висновків. Продовжувати розширювати знання дітей про необхідність певних умов для нормального росту рослин. Удосконалювати вміння доглядати за рослинами, помічати зміни в стані рослин. Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до довкілля, бажання займатися дослідницькою діяльністю. Вправляти у моральному поводженні у нових умовах.
Матеріал: кімнатна квітка з великим листям, водичка, ганчірка, збільшувальне скло.
Хід досліду: Вимийте водою листя фікуса, або іншої кімнатної рослини з великим листям. Разом із дітьми розгляньте воду, краще через збільшуване скло. Вона брудна, каламутна. Про що це свідчить? Домашні рослини збирають пил з повітря. Повторіть цей дослід через день-два. Збираючись на листі рослин, пил заважає рослинам дихати. Чим чистіше листя рослини, тим вільніше воно дихає і швидше росте.
Висновки: рослини збирають пил, очищують повітря.
Дослід № 36
Тема: «Фільтрування води».
Мета: Заохочувати дітей за допомогою спостережень та дослідів робити висновки. Розширити знання дітей про властивості води (брудна, каламутна, очищена). З'ясувати, що воду можна очистити за допомогою фільтрів. Закріпити знання дітей про воду, що вона є однією з умов життя людини. Виховувати культуру дитячих бажань, позитивне ставлення до природи.
Матеріал: по три пробірки або склянки на кожну дитину,серветки,пісок,вугілля.
Хід досліду: Прозорі пробірки наповніть водою в рівному об'ємі. Першу - водою з водопровідного крана, другу - водою з калюжі, третю - дощовою водою. Спершу слід роздивитись воду в кожній пробірці через збільшуване скло. Висновок діти роблять самі. Воду з другої та третьої пробірки треба очистити. Запропонуйте пропустити її через фільтри: піщаний, з вугілля чи через серветку. Діти роблять висновки: фільтр із паперової серветки найкраще очищає.

 

 

 

 

 

Ігри на розвиток зв'язного мовлення

 «Перестав усе як треба»

Засобакали  гавки,                                       

Закицькали  нявки,                 

Зажабали  кваки,                             

Закачкали  кряки,

Закізкали  меки,                    

Забаранали  беки,                                          

 За зірки сховалось небо,      

                                                                      Т. Лисенко                       

            «Плутанина»

Геть усе, усе на світі

Переплутав хлопчик Вітя.

Каже: діти вчаться в полі,

А комбайн працює в школі.

Всіх людей стрижуть в лікарні,

А лікують в перукарні.

Ми книжки берем в аптеці,

Ліки - у бібліотеці.

От який Вітьок дивак!

Ти ж бо знаєш - це не так!

Діти звісно вчаться в ...

А комбайн працює в ...

Ми лікуємся в ...

А стрижемся в...

Ліки беремо в ...

А книжки в...

 

                                                                           Г. Малик

  «Що в мішечку?»

Дорослий складає в непрозорий мішечок різ­ні (знайомі дитині) іграшки і предмети. Малюк, не витягаючи з мішечка іграшку, впізнає її на дотик, називає. Потім дістає з мішечка і розповідає про цю іграшку: «Це м'яч, він гумовий, си­ній з білою смужечкою. Його можна котити, кинути і піймати, вда­рити ним об підлогу».

В одній грі можна використати 3-4 предмети.

 «Що з чого зроблено?»

Дорослий говорить дитині, що в нашій кімнаті є різні предмети, але всі вони зроблені з різного матеріа­лу. Пояснює гру: «Я буду називати предмет, а ти повинен розпо­вісти, з якого матеріалу він зроблений, наприклад: «Люстра зроб­лена з пластмаси, дерева і металу».

«Хто як працює»

Дорослий розповідає дитині, що є дуже ба­гато різних професій. Людина певної професії добре знає, що їй потрібно робити. «Сьогодні я перевірю, чи знаєш ти, хто як пра­цює. Я буду запитувати, а ти відповідай». «Що робить лікар?» - «Лікар лікує хворих людей, працює в лікарні, поліклініці, виїжд­жає на машині швидкої допомоги до хворого додому, робить операції, виписує ліки, слухає легені хворого». Так само можна запитувати, що робить водій, праля, вчитель, будівельник.

 «Куди підеш?»

Дорослий ховає іграшки в різних місцях кім­нати (ведмедика - праворуч від місця, де сидить дитина, зайчи­ка - ліворуч за сервантом, ляльку - ззаду під столом, маши­ну - спереду за тумбочкою).

Дорослий говорить: «Праворуч пі­деш - ведмедика знайдеш, ліворуч - зайчика, назад - ляльку, вперед - машину. Куди хочеш піти?» Дитина говорить, куди вона хоче піти і що при цьому знайде. У цій грі словник дитини активі­зується назвами просторових понять.

 «Чорне та біле».

У цій на­родній грі заборонені слова «чорне», «біле», «так», «ні». Дорос­лий говорить: «Вам прислали 100 карбованців: що хочете на них купуйте, але «так» і «ні» не говоріть, «білого», «чорного» не нази­вайте. Що бажаєте купити?» Дитина відповідає: «Я хочу купити іграшку». «Ляльку?» - запитує дорослий, спонукаючи назвати заборонені слова. Дорослий у швидкому темпі розповідає про різні випадки. Наприклад: «Влітку я катався на моторному човні і ловив рибу».

Дитина: «І я». Якщо ж дорослий говорить нісенітницю, дитина повинна промовчати. Потім дорослий і малюк міняються ролями.

 Що я не так сказав?»

Дорослий, наприклад, каже: «Уважно слухай, чи правильно я називаю свійських тварин: корова, кінь, шпак, собака, кішка, заєць». Дитина виправляє помилку. Далі дорослий називає диких тварин,   овочі,   фрукти,   дерева,   квіти тощо.

 «Придумай речення»

Дорослий вимовляє речення, дитина по­винна назвати до нього ще кілька речень. Наприклад, дорослий говорить: «Весняне сонце». Дитина додає: «Весняне сонце гріє», «Від весняного сонця розтає сніг», «Весняне сонце світить яскраво, нагріває землю».

«Буває - не буває»

Дорослий звертається до дитини: «Я буду розповідати тобі про якусь пору року, про те, чим займаються у цей час діти, люди. Ти уважно слухай і скажи, буває так насправді чи не буває, а якщо буває, то в яку пору року?»

Хлопчик поїхав на лижах збирати суниці.