Наш дошкільний заклад
Меню
Новини
Скарбничка цікавих та корисних ігор

Ігри на розвиток зв'язного мовлення

 «Перестав усе як треба»

Засобакали  гавки,                                       

Закицькали  нявки,                 

Зажабали  кваки,                             

Закачкали  кряки,

Закізкали  меки,                    

Забаранали  беки,                                          

 За зірки сховалось небо,      

                                                                      Т. Лисенко                       

            «Плутанина»

Геть усе, усе на світі

Переплутав хлопчик Вітя.

Каже: діти вчаться в полі,

А комбайн працює в школі.

Всіх людей стрижуть в лікарні,

А лікують в перукарні.

Ми книжки берем в аптеці,

Ліки - у бібліотеці.

От який Вітьок дивак!

Ти ж бо знаєш - це не так!

Діти звісно вчаться в ...

А комбайн працює в ...

Ми лікуємся в ...

А стрижемся в...

Ліки беремо в ...

А книжки в...

 

                                                                           Г. Малик

  «Що в мішечку?»

Дорослий складає в непрозорий мішечок різ­ні (знайомі дитині) іграшки і предмети. Малюк, не витягаючи з мішечка іграшку, впізнає її на дотик, називає. Потім дістає з мішечка і розповідає про цю іграшку: «Це м'яч, він гумовий, си­ній з білою смужечкою. Його можна котити, кинути і піймати, вда­рити ним об підлогу».

В одній грі можна використати 3-4 предмети.

 «Що з чого зроблено?»

Дорослий говорить дитині, що в нашій кімнаті є різні предмети, але всі вони зроблені з різного матеріа­лу. Пояснює гру: «Я буду називати предмет, а ти повинен розпо­вісти, з якого матеріалу він зроблений, наприклад: «Люстра зроб­лена з пластмаси, дерева і металу».

«Хто як працює»

Дорослий розповідає дитині, що є дуже ба­гато різних професій. Людина певної професії добре знає, що їй потрібно робити. «Сьогодні я перевірю, чи знаєш ти, хто як пра­цює. Я буду запитувати, а ти відповідай». «Що робить лікар?» - «Лікар лікує хворих людей, працює в лікарні, поліклініці, виїжд­жає на машині швидкої допомоги до хворого додому, робить операції, виписує ліки, слухає легені хворого». Так само можна запитувати, що робить водій, праля, вчитель, будівельник.

 «Куди підеш?»

Дорослий ховає іграшки в різних місцях кім­нати (ведмедика - праворуч від місця, де сидить дитина, зайчи­ка - ліворуч за сервантом, ляльку - ззаду під столом, маши­ну - спереду за тумбочкою).

Дорослий говорить: «Праворуч пі­деш - ведмедика знайдеш, ліворуч - зайчика, назад - ляльку, вперед - машину. Куди хочеш піти?» Дитина говорить, куди вона хоче піти і що при цьому знайде. У цій грі словник дитини активі­зується назвами просторових понять.

 «Чорне та біле».

У цій на­родній грі заборонені слова «чорне», «біле», «так», «ні». Дорос­лий говорить: «Вам прислали 100 карбованців: що хочете на них купуйте, але «так» і «ні» не говоріть, «білого», «чорного» не нази­вайте. Що бажаєте купити?» Дитина відповідає: «Я хочу купити іграшку». «Ляльку?» - запитує дорослий, спонукаючи назвати заборонені слова. Дорослий у швидкому темпі розповідає про різні випадки. Наприклад: «Влітку я катався на моторному човні і ловив рибу».

Дитина: «І я». Якщо ж дорослий говорить нісенітницю, дитина повинна промовчати. Потім дорослий і малюк міняються ролями.

 Що я не так сказав?»

Дорослий, наприклад, каже: «Уважно слухай, чи правильно я називаю свійських тварин: корова, кінь, шпак, собака, кішка, заєць». Дитина виправляє помилку. Далі дорослий називає диких тварин,   овочі,   фрукти,   дерева,   квіти тощо.

 «Придумай речення»

Дорослий вимовляє речення, дитина по­винна назвати до нього ще кілька речень. Наприклад, дорослий говорить: «Весняне сонце». Дитина додає: «Весняне сонце гріє», «Від весняного сонця розтає сніг», «Весняне сонце світить яскраво, нагріває землю».

«Буває - не буває»

Дорослий звертається до дитини: «Я буду розповідати тобі про якусь пору року, про те, чим займаються у цей час діти, люди. Ти уважно слухай і скажи, буває так насправді чи не буває, а якщо буває, то в яку пору року?»

Хлопчик поїхав на лижах збирати суниці.

У саду цвітуть троянди, двірник підмітає сніг на стежці.

Падає жовте листя, діти пішли вперше до школи.

Зацвіли квіти, відлетіли птахи, на деревах розпускаються бруньки.

Хлопчик був у лісі і бачив у норі півня.

Пізніше дитина сама придумує такі речення.

«Скажи навпаки»

Дорослий називає слова, а дитина - їх протилежне значення.

 «Подорож вночі, вдень»

Батько чи мати пропонує дитині здійснити подорож по місту вночі. Починають розповідь: «Вночі люди відпочивають, сплять. Але не всі сплять. Не сплять лікарі, пожежники». Разом з дитиною батьки «подорожують» до лікарні, пекарні, друкарні, електростанції. Дитина супроводжує свої «по­дорожі» розповіддю.

 «Буває - не буває»

Дорослий звертається до дитини: «Я буду розповідати тобі про якусь пору року, про те, чим займаються у цей час діти, люди. Ти уважно слухай і скажи, буває так насправді чи не буває, а якщо буває, то в яку пору року?»

Хлопчик поїхав на лижах збирати суниці.

У саду цвітуть троянди, двірник підмітає сніг на стежці.

Падає жовте листя, діти пішли вперше до школи.

Зацвіли квіти, відлетіли птахи, на деревах розпускаються бруньки.

Хлопчик був у лісі і бачив у норі півня.

Пізніше дитина сама придумує такі речення.

«Знайди за ознаками»

Чомучко та Томучко запрошують дитину на незвичайне полювання за ознаками. Для цього необхідно взяти «підзорну трубу», уважно розглянути стіл і відповісти на запитання: «Якого кольору стіл? Якої форми? З чого виготовлений? Чому стільниця така гладенька? Чому стільниця тверда? Чому стіл стійкий?».

Спільно із дорослим дитина складає таку розповідь - роздум.

Стіл - дуже важлива річ у будинку, бо ... (за ним можна обідати, малювати, читати). Він має бути дерев'яний, тому що ...(якби вона була жорстка, це заважало б малювати). А ще стільниця повинна бути тверда, бо ...(на м'яку незручно ставити посуд, вазу). У стола повинно бути чотири ніжки, бо ... (він буде стійким). Без столу вдома не обійтись.

  «Придумай загадку»

Ігрові завдання: Дітям пропонується самостійно придумати загадку про будь-який предмет, об'єкт, явище природи.

Правила утворення загадки такі: називаються властивості предмета за принципом: на що схоже? чим відрізняється? Наприклад, на що схоже сонце:

-   не м'яч, яким не пограєшся;

-   не золото, яким не прикрасишся;

Вийшла загадка : як м'яч, та в руки не візьмеш; як золото, та не прикрасишся.  (Сонце)

На що схожа кулька для пінг-понга:

-     на перлину, але дешеву;                                                                      

-     на бісер, але завеликий;

-     на яйце, яке не б'ється;

Загадка: як перлина, та дешева; як бісер, та завеликий; як яйце, та не розіб'єш. (Кулька для пінг-понга).

Запропонуйте дітям утворити власні загадки та загадати їх.

 «Що ми бачимо в букві»

Буква - це абстрактний знак, тому вона не може бути просто так цікавою дитині.

Для того щоб зацікавити дитину під час вивчення букв, ми пропонуємо гратися з ними. Нехай буква стане живою, нехай вона матиме свій «характер», своє «обличчя». І тоді вгадати букву можна буде за її «характером».

Для цього добре роздивіться певні букви та спробуйте з'ясувати якими дитина їх бачить: високими чи низькими, тоненькими чи товстими, добрими чи злими? Що нагадує дитині та чи інша буква? Який би колір їй підійшов найбільше? Наприклад:

«О» - кругла наче обруч, наче бублик, Наче сонечко, вона добра, щедра.

«Ф» - надута і фіолетова.

«Ж» - це буква широка, вона схожа на жука, здається, що вона дзижчить.

 «Винахідники»

Ви берете який-небудь предмет і просите малюка назвати якомога більше варіантів, для чого цей предмет може знадобитися. Не забувайте звернути увагу на те, що в цій грі можна й навіть потрібно виходити за межі звичайного (традиційного) застосування предметів і вигадати щось надзвичайне.

Наприклад, як можна використати звичайний дерев'яний олівець? Звісно ж, насамперед він призначений для малювання. Але, окрім цього, цього можна використати як указку, котрою користується учитель біля дошки, як дрова, за допомогою яких розпалюють багаття, як паличку, за допомогою якої можна доторкнутися до якогось предмета, до якого не можна дотягнутися рукою, як тимчасову закладку для книжки, як паличку, за допомогою якої можна розмішати фарбу у банці, тощо. А тепер нехай діти спробують винайти нове застосування для таких предметів, як канцелярська кнопка, лінійка, скріпка, яєчко від кін дер-сюрпризу, паличку від чупа-чупс, шкільний пенал тощо.

Можна влаштувати змагання, хто знайде більше варіантів застосування одного й того ж самого предмета.

 «Маятник»

У цьому варіанті гри до кожної знайденої ознаки предмета чи явища підбирають протилежну. Наприклад:

-          Сьогодні йде дощ, це добре, чому?

-          Дерева поливає, можна бігати босоніж по калюжам.

-          Дерева поливаються - це погано, чому?

-          Вони можуть загинути, коли багато води.

-          Дерева загинуть - це добре, чому?'

-          Із колод можна буде побудувати хату.

-          Будувати хату - це погано, чому?

-          Там може поселитись Баба Яга., і т. д.

Ігри на збагачення словника

«Назви якомога більше ознак пір року»

                              Осінь - яка?... Літо - яке?... 

                              Зима - яка?... Весна - яка?...

  «Відповідай швидко і точно»

Цукор солодкий, а сіль...       

Слон великий, а миша...       

Дерево високе, а кущ...          

Міст широкий, а лінійка...

Ніж короткий, а шабля...

 «Добери якнайбільше слів»

Слова на позначення ознак тварин:

їжак - хитрий, колючий, маленький, спритний;
заєць - куцохвостий, боязкий, довговухий, несміли­вий, швидкий;
лисиця - руда, хитра, спритна, підступна.

 «Запитую - відповідай»

Швидка логічна розминка.

-        Яка пора року?

-        Який зараз місяць?

-        Який сьогодні день?

-        Який був учора?

-        А позавчора?

 «Хто це? Що це?»

Рідна, лагідна, найдорожча - хто? (Мама)

Запашний, білий, смачний - що? (Хліб)

Білий, холодний, пухкий - 

Біле, солодке, соковите - 

Пухнаста, руда, хитра -

Нова, цікава, бібліотечна -

Зелена, висока, новорічна -

Весняний, сонячний, теплий -

 «Розумники»

Здогадатись якого слова не вистачає у римованому рядку.

Сійся жито і пшениця, -

Буде дітям - ... (паляниця)

Для веселої малечі

Бублик вигляне із... (печі)    

А рум'яний... (колобок)

Скочить прямо на зубок.

Виросте всього доволі

На широкім житнім... (полі)

Запеклося сонце в хлібі,

Хто зростив його - ... (спасибі)

                                                                              В.  Крищенко

 «Хто? Що»?

Відповідай швидко і точно:

       навчає - учитель             грає -         ...           

  лікує -         ...                 співає -     ...

 малює -      ...                  пише -      ...

 продає -     ...                  варить -   ...

    замітає -  ...                    друкує -    ...

Ігри на формування знань з граматичної

 будови мови

 «Весела сімейка»

Правильно називати тварин та їх дитинчат:

мама -        лисиця                          корова -

тато -         лис                                  бик -

малята -     лисенята                     телята-

«Було чи буде?»

Теперішній, минулий, майбутній час. Дорослий читає уривки з віршів і пропонує сказати: те, про що в них говориться, вже було, є, чи буде?

«Вередливий звук»

Ігрова ситуація:  «Жив  собі,   був собі звук (наприклад, к) у словах, завередував і втік. Потрібно звук впіймати і поставити на місце»:

- іт - кіт;

- аштан - каштан;

- віти - квіти;

- тільчик - стільчик.       

«Телеграфіст»

Дорослий промовляє окремі звуки, а діти складають з них слова: 

л-і-т-о - літо;

з-о-ш-и-т - зошит

п-і-в-н-и-к - півник